بازیافت کاغذ

بازیافت کاغذ

کاغذ پنجمین صنعت بزرگ مصرف کننده انرژی در دنیا است که به ازای هر تن محصول ،انرژی بیشتری نسبت به یک تن محصول صنایع استیل و آهن مصرف می کند. همچنین این صنعت در دنیا نسبت به صنایع دیگر آب بیشتری به ازای هر تن محصول مصرف می کند و سطح بالایی از آلودگی آب و هوا را به وجود می آورد . براساس آمار به دست آمده در کشورهای صنعتی هر شخصی به طورمتوسط یکسال ۱۶۴ کیلوگرم کاغذ و در کشورهای در حال توسعه به طور متوسط ۱۸ کیلوگرم کاغذ در سال استفاده می کند .
برای تولید هر تن کاغذ باید ۱۷ اصله درخت را قطع کنیم که هر درخت به طور متوسط قادر است سالانه ۶ کیلوگرم دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل کند.امروزه بهترین راه برای اینکه از نابود شدن جنگل ها برای تولید کاغذ جلوگیری شود بازیافت کاغذ است ،کاغذهای باطله اعم از کاغذهای تحریر سفید ،کاغذ روزنامه ،دفتر مشق،کاغذ دستگاه تکثیر ،مجله و مقوا …برای بازیافت مناسب هستند.
بازیافت کاغذ علاوه بر سود آور بودن باعث می شود آلودگی آب تا۳۵درصد ،آلودگی هوا تا ۷۴ درصد مصرف انرژی ۲۴ الی ۵۴ در صد کاهش یابد
ژاپن نیمی از ۳۰ میلیون تن کاغذ مصرفیش را به روشهای مختلف از زباله شهری جدا کرده و از در آمد حاصل از آن سالانه ۲ میلیارد دلار به هزینه جمع آوری و دفع زباله های خویش کمک می کند . به گزارش روابط عمومی ناحیه سبز تهران ،درحالیکه در تهران روزانه ۷هزار تن زباله به محل دفن زباله کهریزک منتقل میشود که ۱۰ %از کل زباله ها راکاغذ تشکیل می دهد که روزانه ۷۰۰تن کاغذ همراه با زباله در این مرکز دفن می شود ۷۰۰تن کاغذ برابر با قطع سه هکتار جنگل در روز است واین فاجعه ای خوفناک است.
كاغدهاي بازيافت به اندازه كاغذهاي معمولي مهم هستند. كمپاني ها كاغذسازي هميشه سودهاي اقتصادي و محيطي بازيافت را شناسايي و در نظر مي گيرند. در سال هاي اخير بازيافت كاغذ براي همه به عنوان راهي براي كمك به حفظ محيط زيست و استفاده مجدد از منابع و بقاي مناطق دفن زباله مي باشد.
امروزه، 520 كارخانه كاغذ و مقواسازي در امريكا كاغذهاي جدا شده را بازيافت مي كنند. امروزه كاغذهاي جدا شده، يك سوم فيبر كارخانه هاي امريكا را تشكيل مي دهد. شهروندان امريكا 50% كاغذهاي استفاده شده خود را جدا مي كنند. در آمريكا بيشتر كاغذها بازيافت مي شوند تا اينكه دفن شوند. در امريكا كاغذ بالغ بر دو سوم مواد بسته بندي بيشتر از شيشه، فلز، پلاستيك و … براي بازيافت جدا مي شود.

بازیافت کاغذ باطله و A4

بازیافت کاغذ

كاغذهای باطله چگونه بازیافت می شوند؟
امروزه حجم زیادی از زباله های شهری و روستایی پس از اعمال فرآیندهای خاص مورد استفاده مجدد قرار می گیرند. كاغذ كه محصولی از طبیعت سرسبز و جنگل های طبیعی است سهم زیادی از زباله های مراكز اداری، مدارس و همچنین زباله های خانگی را به خود اختصاص می دهد و این در حالی است كه بازیافت این ماده ارزشمند و استفاده مجدد از آن نه  تنها مانع از قطع بی رویه درختان جنگلی خواهد شد بلكه هزینه تبدیل الیاف گیاهی به كاغذ را نیز به میزان قابل توجهی كاهش خواهد داد و مقرون به صرفه می باشد.

امروزه در فرآیند بازیافت كاغذ از فناوری های پیشرفته ای استفاده می شود كه مراحل انجام آن فرآیند با توجه به این كه چه محصولی را به عنوان محصول نهایی از زباله های كاغذی در نظر گرفته باشیم مثلا کاغذ a4‌یا مقوا و …، متفاوت خواهد بود. در چرخه بازیافت كاغذ عبور از مراحل خمیرسازی، غربال گری و پاك سازی برای تهیه مقوای نازك با كیفیت پایین ضروری است، اما اگر بخواهیم از كاغذهای باطله برای تهیه كاغذهای اداری مرغوب و باكیفیت استفاده كنیم عبور از مرحله شناورسازی نیز ضروری خواهد بود.

( بازیافت کاغذ )

بازیافت کاغذ و مراحل بازیافت

بازیافت کاغذ

بر این اساس می توان گفت با توجه به نوع كاغذ باطله ای كه برای بازیافت انتخاب شده، ممكن است مراحل دیگری نیز به این چرخه اضافه شود. در نخستین مرحله از چرخه بازیافت كاغذ، كاغذهای باطله جمع آوری شده در یك محلول آبكی كه حاوی ذرات فیبری است غوطه ور شده و در نتیجه برخورد با تیغه هایی كه در آن محفظه در حال چرخش هستند، متلاشی , خرد و تجزیه خواهند شد.

در مرحله دوم ذرات و ناخالصی های درشت از خمیر حاصل جداسازی می شوند.با عبور خمیر غوطه ور در محلول آبكی از یك استوانه در حال چرخش ذرات درشت و سنگین وزن مانند شن و ماسه و قطعات فلزی از آن جدا و رسوب می شوند. اجزای سبك تر از طریق لوله مكش از این محفظه خارج شده و به راحتی از میان صافی ها می گذرند، اما ناخالصی های درشت تر در پشت این صافی ها به دام می افتند.

در مرحله بعد با تزریق هوا به داخل خمیر كاغذ، جوهر، رنگ، چسب و هر نوع پوشش دیگر كه معمولا آب گریز هستند به حباب های هوای موجود در این محفظه كه توسط یك ماده شیمیایی كف زا ایجاد شده اند، می چسبند و به این ترتیب این نوع ناخالصی های مزاحم  نیز از ذرات كاغذ جدا می شود.

( بازیافت کاغذ )

در این مرحله از بازیافت کاغذ  ماده شیمیایی دیگری به خمیر كاغذ افزوده می شود كه با جذب ناخالصی های بسیار كوچك امكان چسبندگی خمیر كاغذ را افزایش می دهد. در مرحله پاكسازی، دستگاه گریز از مركزی وجود دارد كه ذرات را براساس چگالی آنها از هم تفكیك می كند. خمیر كاغذ با عبور از یك محفظه فشار وارد مخزنی می شود كه در آن یك همزن نصب شده است. الیاف كاغذ كه در این مرحله  از بازیافت کاغذ بسیار كوچك تر از باقیمانده ذرات جوهر یا چسب هستند به آسانی از صافی عبور می كنند.

در آخرین مرحله از چرخه بازیافت كاغذ، 95 درصد ماده حاصل را آب و 5 درصد آن را الیاف كاغذ تشكیل می دهند كه روی یك صفحه مشبك قرار گرفته و با عبور غلتك های بزرگ از سطح آن این آب اضافی به تدریج از خمیر كاغذ تهیه شده، خارج شده و ورقه های ضخیمی از این خمیر تهیه می شود كه پس از خشك شدن از آن برای تهیه كاغذ استفاده می شود.امیدواریم که این مقاله پیرامون بازیافت کاغذ برای شما مفید بوده باشد . با تشکر انتشارات ملت – بازیافت کاغذ