سایزهای کاغذ / انواع مختلف / کاغذ سری A ‌کاغذ سری B

سایزهای کاغذ

کاغذ ها را در سایزهای مختلفی برش و بسته بندی می کنند. لذا لازم است با انواع سایز کاغذ آشنا شویم. بعنوان پایه سایز کاغذ در سری  A ابعاد 841 در 1189 میلیمتر را سایز A0‌می نامند. حال اگر ما با یک بار برش سایز کاغذ را نصف کنیم سایز A1‌بدست می آید.

A1 ‌را با یک بار برش دیگر نصف کنیم سایز A2‌بدست می آید و همینطور تا سایز A6

  اندازه                    نوع کاغذ
۸۴٫۱*۱۱۸٫۹                 A0
59.4*84.1                   A1
59.4*42                     A2
42*29.7                      A3
29.7*21                     A4   
21*14.8                     A5

سایزهای کاغذ در سری استاندارد A

سایزهای کاغذ A4 سری A

همانطور که متوجه شدید عدد نوشته شده کنار سایز A‌ در اصل تعداد نصف کردن های سایز اولیه است و هرچه این عدد بزرگتر شود سایز کوچکتر می شود. بعبارتی سایز A5‌نصف سایز A4‌ است. همین مطلب برای سایز گروه B‌نیز درست است و می توانید به آن استناد کنید و ابعاد در شکل بخوبی گویا می باشند

انواع سایزهای کاغذ / کاغذ A4

سایزهای کاغذ سری B

آیا می دانید انواع سایز کاغذ متداول در ايران چيست؟

آنچه در بين دانشگاهي ها رايج هست تقسيم بندي براساس A و يا B و امثال آن است. مثل A4.

اما کاغذي که در بازار موجود است و براي چاپ اوراق تبليغاتي مصرف مي شود غالبا در دو سايز است: اندازه 100*70 سانتي متر که اصطلاحا (چهار و نيم ورقي) مي نامندش و 60*90 سانتي متر که به (سه ورقي) مشهور است.

کاغذ پشت چسبدار معمولا در اندازه 51*70 سانتي متر عرضه مي شود.
تعداد برگ هاي کاغذ در يک بسته:
براي ضخامت 100 گرم به پائين در بسته هاي 500 تا بسته بندي مي شود و براي کاغذهاي تا ضخامت 170 گرم در بسته هاي 250 برگي و براي ضخامتهاي بالاتر، از بسته هاي 125 يا 100 تائي استفاده مي شود
براي برش کاغذ و استفاده به صورت A4 از سايز 4 ورقي (72*90) استفاده مي شود
براي چاپ کتاب رقعي از کاغذ سه ورقي و چاپ کتاب وزيري از کاغذ چهار و نيم ورقي استفاده مي شود.

اندازه های استاندارد کاغذ

در مورد ابعاد کاغذ ها تا کنون در زمان های مختلف و در کشورهای گوناگون، استانداردهای متنوعی ارائه شده. با این حال به نظر می رسه امروزه دو سیستم سازمان استاندارد بین الملی (ISO) و سیستم استاندارد آمریکای شمالی دو سیستم استانداردی هستند که استفاده از اون ها وسیع تر هست.استاندارد بین المللی ایزو 216 یا (The international standard: ISO 216):

استاندارد بین المللی ابعاد کاغد یا ایزو 216 بر پایه استاندارد DIN کشور آلمان قرار گرفته. (دلیل استفاده از استاندارد کشور آلمان در این مورد به سابقه و پیشرو بودن این کشور در صنایع چاپ و کاغذ مربوط بوده) . ویژگی منحصر به فرد این سیستم مقیاس پذیر بودن اون هست. بر این اساس در همه ابعاد کاغذ های استاندارد ایزو ، نسبت طول به عرض تقریبا برابر با 1/4142 ( جذر عدد 2) است. در این استاندارد سه خانواده کاغذ با ابعاد مشخص وجود دارند : گروه A ، گروه B و گروه C.

توجه داشته باشید که بر اساس استاندارد ایزو نحوه بیان ابعاد یک ورق کاغذ باید بصورت عرض در طول (با توجه به حالت لاتین ) باشه. برای مثال هنگام نام بردن سایز A4 اونرو بصورت 297 ×‌ 210 میلی متر بیان می کنند. دقت کنید که واحد اندازه گیری استاندارد «میلی متر» هست و ضمنا بدونید که با توجه به استفاده از نسبت 4142 /1 برخی از ابعاد عدد اعشاری می شده که اونرو روند کردن.

گروه A
– در این گروه نسبت طول به عرض کاغذ عدد مطلق 1/4142 هست.
– اندازه مساحت کاغذ A0 در این گروه 841 × 1189 mm و تقریبا برابر با یک متر مربع (در واقع 999949 میلی متر مربع بوده که به یک متر مربع روند شده) هست . این اندازه به عنوان استاندارد مبنا برای تعیین گرماژ یک ورق کاغذ استفاده می شه.
– در این گروه کاغذ های کوچکتر با نصف کردن طول کاغذ بزرگتر به دو قسمت بدست می یاد. برای مثال قطع A1 با نصف کردن طول کاغذ A0 به دو قسمت مساوی به دست می یاد بنابراین قطع A1 مساوی خواهد بود با 594 × 841 ( البته عرض 594/5 بوده که روند شده ). همانظور که می بینید عرض کاغذ بزرگ تر بعد از نصف شدن طول کاغذ کوچکتر خواهد بود.

گروه B و C
اگر چه اندازه های گروه A محدوده قابل قبولی از اندازه ها را در اختیار ما قرار می دهند با این حال نمی توان گفت که لزوما کافی هستند. به همین دلیل اندازه هایی در دو گروه B و C علاوه بر اندازه های گروه A ایجاد شده اند تا اندازه های غیر متعارف و خاص هم پوشش داده بشوند. البته اندازه های گروه B و C هم از لحاظ هندسی مشابه اندازه های گروه A به دست اومدن.

بر این اساس اندازه های گروه B به نحوی ایجاد شدن که هر اندازه از این گروه میانگین هندسی دو اندازه از گروه A باشه. برای مثال قطع کاغذ B1 تقریبا مابین قطع کاغذ A0 و A1 هست. به این ترتیب از کاغذ A0 می توان قطع B1 و از قطع B1 هم می توان کاغذ A1 را به دست آورد. اما اندازه گروه C ما بین اندازه های گروه A و B قرار دارند. برای مثال قطع کاغذ C4 کوچکتر از B4 اما بزرگتر از A4 است. از اندازه های گروه C برای ساخت پاکت های مراسلاتی استفاده می کنند.

سایزهای کاغذ انتشارات و پخش کاغذ A4‌انتشارات ملت

سایزهای کاغذ انتشارات و پخش کاغذ A4‌انتشارات ملت

امیدواریم که اطلاعات درج شده در مورد سایزهای کاغذ برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم توضیحات لازم را در مورد سایز کاغذ به خوبی منتقل کرده باشیم

برای دریافت قیمت و سفارش انوای سایزهای کاغذ روی لینک زیر کلیک کنید